SiFat amaRah~

Friday, September 28, 2012 8:25 PM Posted by sRik@ndiKebijaksanaan

Hari tu aku aku minta izin ibu...aku nk g cc ngan abg aku..time tu pkul 8 lbih...ibu ttba mara..
dia tak bg..kata dah malam.. tak tau kenapa aku ttba nek angin.. aku ckp kat ibu, br pkul 8 lbh..aku nk g cc juga..ada keje..laptop aku plak tinggal kat rumah sewa..
aku tinggi suara kat ibu..aku tak puas hati...terasa sgt di konkong...kali ini aku tak nak ikot kehendak ibu..aku mara ibu, kenapa ibu tak percaya kat aku? kenapa ibu tak bg pluang kat aku unt bt bnda y aku suka...
alasan dah malam tu aku tak boleh trima...dari dulu smapai skrg aku asyik ikot apa y ibu ckp..aku tak dpt bt kputusan sendiri...ibu diam..aku teros keluar rumah...

dalam kereta tu abg aku bersuara...lembt tguran dia...eqa tak boleh bt ibu macamtu...abg serba salah...aku diam...air mata menitis..aku tak sengaja... satu perasan bersalah y sgt menebal dihati...eqa da tak larat abg..
eqa da tak larat..ibu tak pernah nk percaya eqa..even dia salah.. dia susah nk trima..makin lama makin trok...abg sendiri tgkkan...abg diam..eqa...tu kan org tua kita..makin berumor org tua kita, makin macam2 kerenah dorg...sabar...abg mcm tu juga...ngan mak, abh...lagi2 abah...
mcam2..abg diam je time dia marah...lpastu br abg akan bercakap ngan dia...tp eqa bkan bdak kecik lagi abg...knapa ibu susah sgt nk percaya? eqa pown ada hati n perasaan...
eqa... apapun dorang tetap org tua kita...blaja menghormati dan mengalah... sabar! tahan sikit marah tu... tak selesai masalah tu..tgk ibu terasa smpai diam waktu kita keluar td...
aku~ Ya Allah....

aku tak tau apa kene ngan diri aku akhir2 ni..marah2 tak bertempat..
sampai gagal lesen hari tu aku mgeluarkan kata2 tak sepattnya... rasa down gle2..mgkin tlalu confidence aku bole bt..
Ya Allah..bnyk sgt dosaku....
terutamnya apabila aku mempersoalkan dugaan Mu...
ya..syaitan telah berjaya menguasai diri ku ketika itu...

bile aku jumpa kazen aku kat nilai lpas jpj moto tu, br aku tersedar....
p1 kali kami mengis bersama2,,, berbicara mengenai hidup..mengenai pemberian Allah...
setiap ujian dan dgaan ni lain2...tp apa y blaku ttap sama..tnda bermaksud Allah masih mengingati kita...
bila kazen aku pelok aku, n sedarkan aku.... eqa? mana diri awak? eqa y kte knal slama ni, bkan mcm ni..bkan org y lmah...
bkan orng y cpat ptus asa dgn tiap ujian...bermesyuarat eqa dngan Allah...cri blik hati tu...buang sifat amarah tu..... :')

Rasulullah S.A.W. bersabda, “Orang yang kuat bukanlah orang yang mampu mengalahkan lawannya. Sesungguhnya orang yang kuat adalah orang yang mampu menguasai dirinya ketika marah.” (HR Ahmad, Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

CARA MENGAWAL SIFAT MARAH...


i. Merenung ayat-ayat al Quran dan hadis-hadis Rasul.
ii. Mengingat kekuasaan Allah Ta’ala
iii. Mengetahui bahawa menahan marah dan memaafkan bukan bererti lemah.
iv. Mengingat Akibat Buruk Melepaskan Rasa Marah
v. Berlindung kepada Allah.
vi. Mengubah Posisi Badan
vii. Diam
viii. Berwudhuk

Reactions: 

0 Response to "SiFat amaRah~"

Post a Comment